در انتهای مسیر، وقت برداشت میرسه. یعنی استخراج سبک زندگی از دل قرآن.
یعنی اینکه من به عنوان یه آدم، بر اساس چه چارچوب اخلاقی یا اعتقادی تصمیم بگیرم. یعنی اینکه سر دوراهی ها چه تصمیمی بگیرم.
از تکنیک های امن کردن مسیر دنیا برای خودمون، اینه که از مجرمین فاصله بگیریم.
یعنی اولا اگه نشانه ها رو قبول نمیکنیم، نگیم دروغن.
دوما با تفکر و استدلال متوجه بشیم که ما اونقدرا که فک میکنیم خفن نیستیم.
این برداشت شخصی من و چارچوب اخلاقی منه.
تو هم مسلما با عقل و دلت، مسیرخودتو انتخاب میکنی.
سوره اعراف (سوره 7)، آیه 40:
إِنَّ ٱلَّذِينَ كَذَّبُوا۟ بِـَٔايَـٰتِنَا وَٱسْتَكْبَرُوا۟ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَٰبُ ٱلسَّمَآءِ وَلَا يَدْخُلُونَ ٱلْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ ٱلْجَمَلُ فِى سَمِّ ٱلْخِيَاطِ ۚ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِى ٱلْمُجْرِمِينَ
درهاى آسمان بر روى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردهاند و از آنها سر برتافتهاند، گشوده نخواهد شد و به بهشت در نخواهند آمد تا آنگاه كه شتر از سوراخ سوزن بگذرد. و مجرمان را اينچنين كيفر مىدهيم.
به نظر میرسه رد شدن شتر از سوراخ سوزن ضرب المثل باشه.
درسته که قرآن بارها کلمه "مثل" رو مطرح میکنه و میگه برای مردم مثال هایی میزنیم. اما خیلی از مثال هاش از لحاظ ادبی ضرب المثل محسدوب نمیشن.
ضرب المثل یعنی جمله کوتاهی که بین مردم رایج باشه و معنای دوپهلو داشته باشه.
تو فارسی هم ضرب المثلی داریم مرتبط با سوراخ سوزن. میگیم:
از سوراخ سوزن رد میشه، اما از در دروازه رد نمیشه.
از سوراخ سوزن رد شدن، کنایه از امر محاله. یعنی اصلا نمیشه.
در واقع توی آیه میگه "اگه دیدین شتر از سوراخ سوزن رد شد، اونوقت مجرمین هم میتونن برن بهشت".
و مجرمین کیان توی این آیه؟
اونایی که: